Page 71 - MaSzeSz hírcsatorna 2017/1.
P. 71

MASZESZ HÍREK, AKTIVITÁSOK












            ad. 3.  A CE tanúsítvánnyal rendelkező oldó- ső közlekedésére. Ha az így elfoglalt terület
            medencés tisztítás robusztus, a lakó által is  az ingatlan burkolatlan felületének túlságosan
            „üzemeltethető” technológia, aminek a be- nagy hányadát teszi ki, annak használati értéke
            ruházási és működési költségei lényegesen  aránytalanul csökken.
            kedvezőbbek az eleveniszapos kisberende-
            zésekétől. Környezeti hatása pedig megfelelő.  ad. 7.   A kisberendezések leggyakoribb meghi-
            Összehasonlításképpen, a több éve létesített  básodási oka a levegőztetés leállása a komp-
            Balaton menti települések tapasztalatai alap- resszor membránjának tönkremenetele kö-
            ján: Beruházási költség (4 LE kapacitásra): ol- vetkeztében. Minél több berendezés üzemel
            dómedence 700-800 eFt/ingatlan, kisberen- a településen, annál nagyobb a meghibásodás
            dezés 1100-1200 eFt/ingatlan, üzemeltetési  kockázata és annál gyakoribb az ehhez köthe-
            költség: oldómedence 450-500 Ft/ingatlan,  tő környezetszennyezés és az újbóli üzembe
            kisberendezés 4000-5000 Ft/ingatlan.             helyezés költsége. A berendezések számának
                                                             csökkentése javítja az üzemeltethetőséget és a
            ad. 4.  Az elérhető információk szerint mind a  több szennyvíz kibocsátó, nagyobb puffer tér
            polgármesterek, mind pedig a lakók elsősorban  miatt csökkenti a mérgezéses leállás kockáza-
            a csatornázásos megoldás lehetőségét hiányol- tát.
            ják. Ezért egyértelműen be kell tudni nekik mu-
            tatni, hogy ennek a változatnak milyen, a lakók- ad. 8.  Az egyedi elhelyezés alkalmazásának
            ra háruló költségvonzatai vannak, összevetve a  adminisztratív  előírása  helyi  körülmények
            decentralizált megoldással. A csatornahálóza- ésszerű mérlegelését és ezzel a tervezőt nem
            tot csak tanulmányterv szinten kell kidolgozni,  teszi érdekelté az olcsóbb és üzembiztosabb
            melynél a megépítendő csatornahálózat hosz- megoldások kidolgozásában.
            szát a helyszínrajzi vonalvezetésből véve, átla-
            gos, fajlagos költséggel (25 000 Ft/m) a becsült  ad. 9.  Vajon elfogadható lenne-e, ha a köz-
            beruházási költség számítható. Kistelepülések- ponti csatornázás-szennyvíztisztítás megoldá-
            nél a szennyvíztisztító beruházási költségét a  sánál a tisztítótelep kapacitását egy demográfi-
            csatornázásira vetítve, annak 10-15%-ára veheti  ai mutató szempontjából csökkenő népesség
            fel a tervező. Ezekből reális becsült költségek  esetén a tényleges terhelés négyszeresére ven-
            számíthatók.                                     né a tervező. Ez történik az 1 lakosú ingatlan
                                                             esetében, ha a legkisebb választható kisberen-
            ad. 5.  A lakosság kellő részletességű, könnyen  dezést (4 LE kapacitás) telepítünk. Időskorú, 2
            megérthető tájékoztatása az alkalmazott meg- fő esetén is jelentős marad a túlméretezés, te-
            oldások elfogadását elősegíti. Az ingatlanok  hát az indokolatlanul nagy beruházási költség,
            paramétereinek leginkább megfelelő megol- ami ezen zömében nyugdíjas korú lakos(ok)
            dások rámutatnak, hogy kinek miért annyi a  számára feleslegesen nagy üzemeltetési költ-
            havi üzemeltetési kiadás.                        ség terhét is jelenti. Az egyetlen ésszerű válasz
                                                             az elutasítás lehet: ilyen mértékű túlméretezést
            ad. 6.  A szikkasztó mezők feletti terület hasz- semmi sem indokol. A javaslatban szereplő al-
            nálhatósága lényegesen korlátozott. Nem le- ternatíva olcsóbb és üzemeltetési szempont-
            het építeni rá, nem ültethetők fák, sőt cserjék  ból lényegesen kedvezőbb, környezeti szem-
            sem, és nem használható a gépjárművek bel- pontból pedig nem rosszabb megoldást kínál.



                                                                                                           71
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76