Page 20 - MaSzeSz hírcsatorna 2024/4.
P. 20

telepeken (50-500 lakosegyenérték) és házi  szennyvíztisztító működött, bár jelentős ne-
            szennyvíztisztítóknál is (5-50 lakosegyenér- hézségek adódnak az adatgyűjtésnél. Ameny-
            ték) megjelenik.                                  nyiben a szennyvízkibocsátás kisebb, mint 5
            Szlovákiában több, mint 10 000 ilyen be- m3/nap, és ez a tulajdonos telkén belül tör-
            rendezés található, melyek 100 000 lakos  ténik, nincs szükség semmilyen engedélyre
            szennyvizét kezelik. Ukrajnában – mely nem  szennyvíztisztító rendszerek telepítéshez.
            az EU tagja - gyakoriak a szikkasztómezők,  Az esetek 60%-ában a szennyvíz oldómeden-
            mivel kiépítésük egyszerű és olcsó. Haté- cékbe kerül, a lakosok többsége pedig szer-
            konyságuk azonban nem felel meg a szigo- ződésben áll az ezt elszállító szolgáltatókkal.
            rúbb EU-s előírásoknak, így az EU tagorszá- A fennmaradó 40% esetében helyben kezelik
            gaiban ez a megoldás főleg kisberendezések  a szennyvizet, melynek egy részét elszikkaszt-
            után beiktatott utókezelésként van jelen.  ják. Több ezer kis kapacitású természetköze-
            A növényágyas és gyökérzónás tisztítókkal  li megoldás van használatban önmagában
            kapcsolatban Észtországban és Litvániában  vagy kiegészítő lépésként, pozitív hosszútávú
            pozitívak a tapasztalatok, a Balti országok  tapasztalatokkal. Az eleveniszapos rendsze-
            éghajlata mellett is jó tisztítást érnek el. Szlo- rek ezzel ellentétben a terhelés-ingadozások
            vákiában ezzel szemben negatívan állnak e  miatt gyakran meghibásodnak, vagy csökkent
            rendszerekhez, főleg a nagy területigényük  hatékonysággal működnek. A biokémiai oxi-
            miatt. Közép-Kelet-Európa több országában  génigényt tekintve a berendezések többnyire
            (Bulgária, Lettország, Románia, Szlovénia  megfelelnek a határértékeknek, de az extrém
            és Ukrajna) 2015-ben nem voltak nemzeti  alacsony hivatalos ellenőrzések miatt ez nem
            irányelvek a  természetközeli rendszerekkel  feltétlen reprezentatív (Boguniewicz-Zabłoc-
            kapcsolatban, Szlovákiában bár vannak, több  ka & Capodaglio, 2017).
            évtizede változatlanok. A szakemberek bár  Ausztráliában több kutatás is fókuszált
            nyitottak a természetközeli megoldásokra és  az egyedi szennyvíztisztításra vonatkozó hi-
            más kisberendezésekre, az államok és intéz- ányos jogi és intézményi környezetre. A kis
            mények eddig kevés figyelmet fordítanak erre  üzemeltetési igényű oldómedencék több-
            (Istenic et al., 2015).                           sége nem megfelelően volt elhelyezve
            Lengyelországban a jogszabályok csak akkor  vagy üzemeltetve, néhány rendszer elfolyó
            engedik a kisméretű vagy egyedi szennyvíz- szennyvize egészségügyi kockázatokkal járt.
            tisztítók alkalmazását, ha városi szennyvíz- Általánosan elmondható, hogy minél több
            tisztító építése gazdaságilag nem indokolt,  üzemeltetői felelősség hárult a tulajdonosok-
            és nincs kiépített csatornahálózat. Krapkowi- ra, annál nagyobb a meghibásodások száma
            ce területén (mely reprezentatívnak számít  is, mivel alacsony a működéssel kapcsolatos
            Lengyelországot tekintve) a csatornázás  tájékozottság (Gunady et al., 2015; Vander-
            mértéke elégtelen, így számos háztartást  zalm et al., 2010).
            egyedi berendezések szolgálnak ki, vagy ol-
            dómedencék működnek, ahonnan a nagy  ÖSSZEGZÉS
            telepekre szállítják a szennyvizet. 2009-ben  A korábbiakban láthattuk, hogy a decentra-
            közel 50 000 hivatalosan telepített egyedi  lizált szennyvíztisztítás, valamint az egyedi





           20
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25