Page 20 - MaSzeSz hírcsatorna 2024/4.
P. 20
telepeken (50-500 lakosegyenérték) és házi szennyvíztisztító működött, bár jelentős ne-
szennyvíztisztítóknál is (5-50 lakosegyenér- hézségek adódnak az adatgyűjtésnél. Ameny-
ték) megjelenik. nyiben a szennyvízkibocsátás kisebb, mint 5
Szlovákiában több, mint 10 000 ilyen be- m3/nap, és ez a tulajdonos telkén belül tör-
rendezés található, melyek 100 000 lakos ténik, nincs szükség semmilyen engedélyre
szennyvizét kezelik. Ukrajnában – mely nem szennyvíztisztító rendszerek telepítéshez.
az EU tagja - gyakoriak a szikkasztómezők, Az esetek 60%-ában a szennyvíz oldómeden-
mivel kiépítésük egyszerű és olcsó. Haté- cékbe kerül, a lakosok többsége pedig szer-
konyságuk azonban nem felel meg a szigo- ződésben áll az ezt elszállító szolgáltatókkal.
rúbb EU-s előírásoknak, így az EU tagorszá- A fennmaradó 40% esetében helyben kezelik
gaiban ez a megoldás főleg kisberendezések a szennyvizet, melynek egy részét elszikkaszt-
után beiktatott utókezelésként van jelen. ják. Több ezer kis kapacitású természetköze-
A növényágyas és gyökérzónás tisztítókkal li megoldás van használatban önmagában
kapcsolatban Észtországban és Litvániában vagy kiegészítő lépésként, pozitív hosszútávú
pozitívak a tapasztalatok, a Balti országok tapasztalatokkal. Az eleveniszapos rendsze-
éghajlata mellett is jó tisztítást érnek el. Szlo- rek ezzel ellentétben a terhelés-ingadozások
vákiában ezzel szemben negatívan állnak e miatt gyakran meghibásodnak, vagy csökkent
rendszerekhez, főleg a nagy területigényük hatékonysággal működnek. A biokémiai oxi-
miatt. Közép-Kelet-Európa több országában génigényt tekintve a berendezések többnyire
(Bulgária, Lettország, Románia, Szlovénia megfelelnek a határértékeknek, de az extrém
és Ukrajna) 2015-ben nem voltak nemzeti alacsony hivatalos ellenőrzések miatt ez nem
irányelvek a természetközeli rendszerekkel feltétlen reprezentatív (Boguniewicz-Zabłoc-
kapcsolatban, Szlovákiában bár vannak, több ka & Capodaglio, 2017).
évtizede változatlanok. A szakemberek bár Ausztráliában több kutatás is fókuszált
nyitottak a természetközeli megoldásokra és az egyedi szennyvíztisztításra vonatkozó hi-
más kisberendezésekre, az államok és intéz- ányos jogi és intézményi környezetre. A kis
mények eddig kevés figyelmet fordítanak erre üzemeltetési igényű oldómedencék több-
(Istenic et al., 2015). sége nem megfelelően volt elhelyezve
Lengyelországban a jogszabályok csak akkor vagy üzemeltetve, néhány rendszer elfolyó
engedik a kisméretű vagy egyedi szennyvíz- szennyvize egészségügyi kockázatokkal járt.
tisztítók alkalmazását, ha városi szennyvíz- Általánosan elmondható, hogy minél több
tisztító építése gazdaságilag nem indokolt, üzemeltetői felelősség hárult a tulajdonosok-
és nincs kiépített csatornahálózat. Krapkowi- ra, annál nagyobb a meghibásodások száma
ce területén (mely reprezentatívnak számít is, mivel alacsony a működéssel kapcsolatos
Lengyelországot tekintve) a csatornázás tájékozottság (Gunady et al., 2015; Vander-
mértéke elégtelen, így számos háztartást zalm et al., 2010).
egyedi berendezések szolgálnak ki, vagy ol-
dómedencék működnek, ahonnan a nagy ÖSSZEGZÉS
telepekre szállítják a szennyvizet. 2009-ben A korábbiakban láthattuk, hogy a decentra-
közel 50 000 hivatalosan telepített egyedi lizált szennyvíztisztítás, valamint az egyedi
20