Page 100 - MaSzeSz hírcsatorna 2024/3.
P. 100
3.3. Lényeges hozzájárulás az elszámolható energiamegtakarítás pontos
Definíció szerint „az alternatív szakpolitikai kiszámításán és az igazoláshoz szükséges do-
intézkedés végrehajtása, valamint az ener- kumentumokon vezet keresztül. A számítási
giamegtakarítási kötelezettség teljesítése módszertan egységesített, iparági tapasz-
érdekében kifejtett olyan hatás, amely nél- talatok alapján egyszerűsített metódusokat
kül a végső felhasználó nem döntött volna tartalmaz. Segítségével egymástól független
az egyéni fellépés megvalósítása mellett” (ko- hitelesítő szervezetek ugyanolyan intézkedé-
rábban: „addícionalitás”). seket ugyanúgy kezelnek – sztenderdizálva és
Másik jogszabályi megfogalmazás szerint „A egyszerűsítve az elszámolást.
lényeges hozzájárulás keretében kifejtett ha- Az Energiahivatal információs oldaláról elér-
tás akkor haladja meg a minimális szintet, ha hető a dokumentum tartalomjegyzékkel ellá-
anélkül a végső felhasználó egyéni fellépés tott változata is. Érdemes végiglapozni, hiszen
mellett hozott döntése elmaradt volna, azaz több intézkedési ötletet is meríthetünk belőle!
a végső felhasználó vagy nem is tervezett
volna energiahatékonysági beruházást vég- 3.5. Minimum követelmény, korai csere
rehajtani, vagy a tervezett energiahatékony- Két fogalom, de összefüggésük miatt értel-
sági beruházást pénzügyi forrás, vagy techni- mezzük párhuzamosan. Közös bennük, hogy
kai segítség hiányában nem tudta volna, vagy a gondos és gazdaságos üzemeltetés során
csak késedelmesen tudta volna megvalósí- megvalósuló hatékonyságnövelésen felüli,
tani (pl. korai csere).” Vagyis a lényeges hoz- az energetikai szakpolitikai intézkedéshez
zájárulás igazolja az Energiahivatal felé, hogy köthető plusz megtakarítást teszi elszámol-
az érintett intézkedés konform Magyarország hatóvá a jogalkotói szándék Relevanciája
EU-s vállalásaival és az elért megtakarítás azoknál az intézkedéseknél van, ahol meglé-
hozzászámolható a szakpolitikai intézkedés vő berendezés korszerűbbre cseréjével érünk
eredményeihez. el energiahatékonyság növekedést.
Fontos, hogy a tényleges intézkedést meg- Korai csere fogalma alatt azt az esetet értjük,
előzően megállapodásban rögzítésre kerül- amikor egy berendezést, gépet a beépítése-
jön a lényeges hozzájárulás ténye, módja és kor várható műszaki élettartamának lejárta
mértéke – enélkül az intézkedés nem lesz előtt cserélünk le. A jogszabály szerint a le-
hitelesíthető. cserélt és új berendezés hatékonyság különb-
sége vehető figyelembe a régi berendezés
3.4. Katalógusjegyzék hasznos műszaki élettartamának lejártáig.
Katalógusjegyzéknek, vagy sztenderd intéz- A környezettudatos tervezés követelményeit
kedésjegyzéknek nevezzük a 17/2020 MEKH tartalmazó 2009/125/EK irányelv (ökodizájn
rendelet 1. mellékletét. Célja, hogy egységes irányelv) általános, keretjellegű szabályozást
módszertant adjon tipizált intézkedések el- tartalmaz, vagyis az Unió területén forgal-
számolásához, illetve ezáltal kiváltsa az egyedi mazható egyes termékek minimálisan elé-
energetikai auditálás kötelezettségét is. A jegy- rendő energiahatékonysága jogszabályban
zék egységei (fejezetei) a katalóguslapok. 1-1 limitált. Meglévő berendezés cseréje esetén,
katalóguslap konkrét intézkedés feltételein, ha van a termékcsoporthoz tartozó ökodizájn
100