Page 54 - MaSzeSz hírcsatorna 2023/2.
P. 54
A mosonmagyaróvári agrárfelsőoktatás
szerepe a hazai és a nemzetközi
vízgazdálkodásban
A víz és az ember a kezdetektől fogva szoros
kapcsolatban állnak egymással. Az életünk
nélkülözhetetlen eleme, ezért is kiemelt sze-
repe van az élővilággal együtt. Mosonma-
gyaróvár környéke folyókkal (Lajta, Kis-Duna),
vadvizekkel, lápokkal (Hanság, Szigetköz) ölelt
terület volt a 18. századig. A vízgazdálkodás
fontosságát felismerve a Mosonmagyaróvá-
ron a hazai agrárfelsőoktatás bölcsőjében
vette kezdetét a képzés. Az 1818-ban meg-
alakult Magyaróvári Akadémia első igazgatója
Wittmann Antal lett. Wittmann a vízgazdál-
kodás területén jelentős kutató és fejlesztő
munkát végzett Európa számos országában.
Fő céljai közé tartozott az elméleti és gyakor-
lati tevékenységek összehangolása, valamint
a tanítás. 1810-ben megjelentetett munkájá- kaptak. Az 1949-ig fennálló képzés méltán
ban a vízépítés és rétöntözés jelentőségével tekinthető a hazai vízgazdálkodás oktatási
foglalkozott. A Márialigeti öntöző rendszert ő bölcsőjének, mely számtalan komoly szak-
alakította ki. A vízgazdálkodás területén bizo- embert adott az országnak, és a világnak is,
nyított eredményei meghatározták a Magya- köztük a Műegyetem egyik rektorát, Rohrin-
róvári gazdász képzés oktatásában történő ger Sándort, a későbbi időkben pedig Mo-
kiemelt szerepét. sonyi Emilt. A kultúrmérnökök tevékenysé-
gére alapozó Kultúrmérnöki Hivatal Kvassay
Kultúrmérnök képzés a Magyaróvári vezetésével átalakította hazánk víztérképét,
Akadémián és máig tartó hatást gyakoroltak a vízügyi
Karunk egyik leghíresebb volt diákja, a hazai szakmára.
vízügyi szakemberek talán legnagyobbika,
Kvassay Jenő a XIX. század második felében Mosonmagyaróvárnak a kultúrmérnökkép-
kultúrmérnöki képzést indított a Magyaróvá- zéssel meghatározó szerepe volt a hazai víz-
ri Akadémián, a Műegyetemen (alapszakon) gazdálkodás képzésében. Mindezek ismereté-
végzett mérnökök részére (3. kép). A képzés ben a Víz- és Környezettudományi Tanszéket
az akkori korszerű technológiát tanította meg majd az utódjaként a Vízgazdálkodási és Ter-
a diákoknak, akik vízépítési, vízgazdálkodási mészeti Ökoszisztémák Tanszéke fontosnak
és öntözési területen kiváló szakemberek- tartotta, hogy a régmúlt eredményeire ala-
ké váltak, és világszinten is korszerű tudást pozva újból újradefiniálja a vízgazdálkodási
54