Page 114 - MaSzeSz hírcsatorna 2022/5.
P. 114
részletei sok mindent elárulnak "szakmai köz- feladatként jelentkezik a szolgáltatóknál,
életünkből", sajnos az oktatástól a tervezésen az ellenőrző hatóságnál és az érintett állam-
keresztül a megvalósításig és az üzemeltetésig igazgatási szerveknél és a megvalósítás csak
számos "érdekességgel" lehet találkozni. És per- szoros együttműködésben képzelhető el.
sze, tágabb, "ivóvizes" környezetünkben pedig 4. Kutatás-fejlesztés az ivóvíz klorát ion kon-
továbbiakkal... centrációjának minimalizálása témakörben,
egyetemek, kutatóintézetek, vízi közmű válla-
ELŐADÓI AJÁNLÁSOK latok, ipari partnerek, népegészségügyi szer-
vezet együttműködése keretében. A szakmai
1. A különböző hatóságok jogszabályi kockáza- szervezetek bevonása annak érdekében,
telemzési követelményeinek (SKET nemzeti hogy megfelelő platformok biztosításával
létfontosságú rendszerelem, VBT stb.) össze- segíteni tudják az együttműködést.
hangolása a vízbiztonsági terv helyességét 5. A VBT folyamatos aktualizálása a közüzemi
és az üzemeltetésben történő hatékony ivóvíz szolgáltatók feladata. Az üzemeltetői
alkalmazását elősegíti. A kezelői rutin napi javaslat, hogy az Ivóvízbiztonsági terv, a ve-
gyakorlattá válik, mely a kockázatok csök- szélyelemzés és kockázatértékelés folyama-
kentésében jelentős szerepet játszik. tos aktualizálásakor, illetve felülvizsgálata-
2. A Gördülő Fejlesztési Terv készítésére vonat- kor a Nemzeti Népegészségügyi Központ
kozó jogszabályi előírásból kimaradtak fontos főosztálya szempontrendszerének ajánlása,
feladatok, amelyek eredményeinek beépítése a népegészségügyi hatósági ellenőrzések
a GFT-be jelentősen javítaná a fejlesztések elvárásai a víziközmű szolgáltatók felé tájé-
költséghatékonyságát, valamint az ellátás koztatásra kerüljön.
biztonságát. Lényeges a rendszerek kap- 6. Feltétlenül szükséges lenne a vízbiztonsági
csán, hogy a hibastatisztikák szisztematikus tervekben foglaltak és a folyamatirányító
kiértékelése műszaki és gazdasági szem- rendszerek összehangolása. Mind a meg-
pontból, az illetékes népegészségügyi szerv előző, mind a korrekciós tevékenységek
által jóváhagyott vízbiztonsági terv figyelem- naprakész információk alapján lehetnek
bevételével történjen. Az ellátás biztonság a leghatékonyabbak. Egy veszély lehetséges
mennyiségi fenntartása miatt, a közműves okai automatikus úton is megjeleníthetők
ivóvízellátást érintő Tervnek aktuális adatokat lennének és azonnal beavatkozási javaslat
tartalmazó vízigény-számításon, illetve – ha is adható. Felmerül, hogy a vízbiztonsági
a fejlesztés indokolja – hálózathidraulikai terv üzemeltetés hatósági felügyeleti dí-
modellezésen kell alapulnia. jai a VKJ-ból leírhatók legyenek, továbbá,
3. A magasabb szintű ivóvízminőség-felügyelet hogy a hatósági felülvizsgálatok gyakorisága
érdekében kockázatértékelésen alapuló vizs- az egyszerűbb ivóvízellátó rendszerek esetén
gálatok, monitoring rendszerek és értékelés akár 10 év is lehetne.
szükséges, végig vezetve a teljes vízellátó 7. A 2184/2020 módosult EU „ivóvíz irányelv"
rendszeren a nyersvizek vízgyűjtő területe- magyar nyelvű szövegéből kiindulva az új
itől a fogyasztói csapig. A kockázat alapú hazai rendelet és a kapcsolódó jogszabá-
szemlélet és gondolkodásmód beépítése lyok módosítását előkészítő munkacso-
a mindennapi munkafolyamatokba egyaránt port tervezete szerinti kötelezettségek és
114