Page 114 - MaSzeSz hírcsatorna 2022/5.
P. 114

részletei sok mindent elárulnak "szakmai köz-        feladatként jelentkezik a szolgáltatóknál,
            életünkből", sajnos az oktatástól a tervezésen       az ellenőrző hatóságnál és az érintett állam-
            keresztül a megvalósításig és az üzemeltetésig       igazgatási szerveknél és a megvalósítás csak
            számos "érdekességgel" lehet találkozni. És per-     szoros együttműködésben képzelhető el.
            sze, tágabb, "ivóvizes" környezetünkben pedig  4.  Kutatás-fejlesztés az ivóvíz klorát ion kon-
            továbbiakkal...                                      centrációjának minimalizálása témakörben,
                                                                 egyetemek, kutatóintézetek, vízi közmű válla-
            ELŐADÓI AJÁNLÁSOK                                    latok, ipari partnerek, népegészségügyi szer-
                                                                 vezet együttműködése keretében. A szakmai
            1.  A különböző hatóságok jogszabályi kockáza-       szervezetek bevonása annak érdekében,
                telemzési követelményeinek (SKET nemzeti         hogy megfelelő platformok biztosításával
                létfontosságú rendszerelem, VBT stb.) össze-     segíteni tudják az együttműködést.
                hangolása a vízbiztonsági terv helyességét  5.  A VBT folyamatos aktualizálása a közüzemi
                és az üzemeltetésben történő hatékony            ivóvíz szolgáltatók feladata. Az üzemeltetői
                alkalmazását elősegíti. A kezelői rutin napi     javaslat, hogy az Ivóvízbiztonsági terv, a ve-
                gyakorlattá válik, mely a kockázatok csök-       szélyelemzés és kockázatértékelés folyama-
                kentésében jelentős szerepet játszik.            tos aktualizálásakor, illetve felülvizsgálata-
            2.  A Gördülő Fejlesztési Terv készítésére vonat-    kor a Nemzeti Népegészségügyi Központ
                kozó jogszabályi előírásból kimaradtak fontos    főosztálya szempontrendszerének ajánlása,
                feladatok, amelyek eredményeinek beépítése       a népegészségügyi hatósági ellenőrzések
                a GFT-be jelentősen javítaná a fejlesztések      elvárásai a víziközmű szolgáltatók felé tájé-
                költséghatékonyságát, valamint az ellátás        koztatásra kerüljön.
                biztonságát. Lényeges a rendszerek kap- 6.  Feltétlenül szükséges lenne a vízbiztonsági
                csán, hogy a hibastatisztikák szisztematikus     tervekben foglaltak és a folyamatirányító
                kiértékelése műszaki és gazdasági szem-          rendszerek összehangolása. Mind a meg-
                pontból, az illetékes népegészségügyi szerv      előző, mind a korrekciós tevékenységek
                által jóváhagyott vízbiztonsági terv figyelem-   naprakész információk alapján lehetnek
                bevételével történjen. Az ellátás biztonság      a leghatékonyabbak. Egy veszély lehetséges
                mennyiségi fenntartása miatt, a közműves         okai automatikus úton is megjeleníthetők
                ivóvízellátást érintő Tervnek aktuális adatokat   lennének és azonnal beavatkozási javaslat
                tartalmazó vízigény-számításon, illetve – ha     is adható. Felmerül, hogy a vízbiztonsági
                a fejlesztés indokolja – hálózathidraulikai      terv üzemeltetés hatósági felügyeleti dí-
                modellezésen kell alapulnia.                     jai a VKJ-ból leírhatók legyenek, továbbá,
            3.  A magasabb szintű ivóvízminőség-felügyelet       hogy a hatósági felülvizsgálatok gyakorisága
                érdekében kockázatértékelésen alapuló vizs-      az egyszerűbb ivóvízellátó rendszerek esetén
                gálatok, monitoring rendszerek és értékelés      akár 10 év is lehetne.
                szükséges, végig vezetve a teljes vízellátó  7.  A 2184/2020 módosult EU „ivóvíz irányelv"
                rendszeren a nyersvizek vízgyűjtő területe-      magyar nyelvű szövegéből kiindulva az új
                itől a fogyasztói csapig. A kockázat alapú       hazai rendelet és a kapcsolódó jogszabá-
                szemlélet és gondolkodásmód beépítése            lyok módosítását előkészítő munkacso-
                a mindennapi munkafolyamatokba egyaránt          port tervezete szerinti kötelezettségek és



          114
   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119