Page 68 - MaSzeSz hírcsatorna 2022/3.
P. 68
CO-DEVELOPMENT MEGBESZÉLÉS A MASZESZ
OKTATÁSI PROGRAMJÁNAK FEJLESZTÉSÉRŐL
A MaSzeSz új irodája július 19 délután egy kí- A megbeszélés első szakasza tehát, az aláb-
sérletnek adott helyet: Néhány, a Szövetség bi problémákat vázolta fel, melyre a MaSzeSz
képzési programja iránt különösen elkötelezett képzési programja megkísérelhet választ adni:
résztvevő a fejlesztés szükséges és lehetséges Definiált egy általános tudáshiányt a szakmán
irányait térképezte fel. (dr. Major Veronika, dr. belül. Ennek része a fiatal szakemberek képzése,
Papp Mária, Káli Andrea, Csörnyei Géza, Rózsa a korábban keresett és jól ellátott, korábban
Bálint) a közművek által támogatott vízügyi szak-
középiskolák hiánya. Továbbá megállapítást
A megbeszélést megelőzően az elnökségben nyert, hogy hiányzik a meglévő szakemberek
vetődött fel a kérdés: “Hogyan tud a MaSzeSz továbbképzése, eredetileg nem vízügyi vég-
oktatási programja hozzájárulni a víziparban és zettségű szakemberek átképzése, ami azért
a viziközmű-szolgáltatásban tapasztalható szak- különösen fájdalmas, mert a szakmába érkezők
emberhiány enyhítéséhez?”. Annak érdekében, nagy része eredetileg nem vízügyi végzettségű
hogy ezt a nehéz kérdést minél átfogóbban munkavállaló. Ők képességeik, elhivatottságuk
megválaszolhassuk örömmel fogadtuk el egy okán megfelelhetnének a munkakörük által
tapasztalt coach felajánlását arra, hogy kipró- támasztott követelményeknek, de fontos lenne,
báljunk egy viszonylag újszerű szervezetfejlesz- hogy ehhez megfelelő képzési asszisztenciát is
tésben használt technikát a Co-Developmentet. kapjanak. Ezek egyes vállalatoknál saját forrásból,
A Co-development egy irányított brain-stor- alkalomszerűen, olykor megvalósulnak, de csak
ming, mely biztonságos környezetet biztosítva,a a legégetőbb igényekre jelentenek megoldást.
kollektív intelligenciát hívja segítségül. Itt a kü- A szakma régóta tartó elöregedése, a nyugdí-
lönböző tudással, ismeretekkel, információval jazások és a 20-25%-kos fluktuációrendszeres-
rendelkező résztvevők gondolatai szabadon ségre és strukturáltságra épülő képzést tesznek
áramolhatnak és a nehézségek megértéséhez szükségessé. Fontos részletek is megállapításra
közelebb kerülve merülnek fel válaszok, meg- kerültek. Többek között elhangzott, hogy nem
oldási lehetőségek és ezek csoportosításával, papírra, hanem kompetenciára van szükség,
rendszerbe-szervezésével végső soron egy illetve az is, hogy a szakképzett munkavállalók
cselekvési terv áll össze. hiánya egyforma mértékben vonatkozik a szel-
lemi és a fizikai munkakörökre is.
68