Page 26 - MaSzeSz hírcsatorna 2020/4.
P. 26

és ezáltali ötletek megvalósulhassanak mindez  egy távoli eszközön megjeleníteni, megújuló
            annak a legfőbb célnak az eléréséhez, hogy  energiával (napelem) működtethető és több-
            minél nagyobb arányban legyenek elkerülhetők  féle vízminőségi paraméter egyidejű mérésére
            az olyan káresemények, mint amilyen az Rác- alkalmas. A YETI LM100 eszköz prototípusát
            kevei (Soroksári)-Dunaágnál történt sajnálatos  az Egyetem Proof of Concept pályázatán el-
            olajszennyezése is volt.                         nyert összegből hozták létre, ami jelenleg pH,
                                                             fajlagos vezetőképesség, hőmérséklet, oldott
                                                             ásványi só és redoxpotenciál mérésre alkalmas.
            ÖSSZEFOGLALÁS                                    Az eszköz kalibrálása laboratóriumi körülmények
                                                             között megtörtént, terepi használatra alkalmas.
            A felsőoktatás feladatköre mára kibővült és  Jelenleg a hallgatók saját maguk finanszírozzák
            a szakmai tudás mellett elvárás a kompetenciák  a berendezés fejlesztési munkáit, céljuk, hogy
            fejlesztése is. Ehhez magasabb óraszámú gya- olyan megoldáson dolgozzanak, mely elérhe-
            korlati képzés és a külső ipari résztvevőkkel való  tővé teszi, hogy a vízbázisok megóvása modern
            szorosabb kapcsolattartás és együttműködés  technológia felhasználásával valósulhasson meg,
            szükséges. Ezek mentén valósulhat meg, hogy  mindez elérhető áron, és azokon a helyeken,
            olyan tudástartalom és készségfejlesztés jelenjen  ahol valóban indokolt. Felismerve a korlátokat
            meg a képzés során, melyre az iparnak szüksége  a piac résztvevőivel folytatnak interjúkat, hogy
            van. Az oktatástól ez folyamatos megújulást vár  a fejlesztési irányokat annak megfelelően tud-
            el és változatos pedagógiai módszerek alkalma- ják meghatározni, figyelembe véve a felmerült
            zását. Az Óbudai Egyetemen több éve sikeresen  igényeket, illetve tapasztalatokat. Az eszköz akár
            alkalmazzuk a projektoktatást, mely a valós élet- 15 szenzor befogadására is alkalmas, jelenleg
            ből származó komplex probléma megoldásán  viszont saját erőből nincs lehetőségük olyan
            keresztül nyújt lehetőséget a gyakorlatorientált,  szenzorok beszerzésére, ami a szénhidrogén
            kompetencia alapú képzésre.  A környezet- szennyezést detektálná. Ez további vízminő-
            mérnök alapképzésben a Vízminőségvédelem  ségi paraméterekkel, pl. oldott oxigén, nitrit,
            tantárgy keretei között készítjük fel a hallgatókat  nitrát, ammónia stb. együtt elengedhetetlen
            a projekt alapú tanulásra. Az itt szerzett isme- az eszköztől elvárt cél eléréséhez. Az eddig
            retek, tapasztalatok segítették azt a hallgatói  beüzemelt szenzorok védelemmel való ellátása
            projektcsoportot, akik a 2020 decemberében  időtállóságuk, precizitásuk tekintetében fontos
            a Ráckevei (Soroksári)- Dunaág szigetszentmik- további fejlesztési feladat, melyhez a szükséges
            lósi szakaszán bekövetkezett olajszennyezés  kompetenciák a különböző karokon tanuló
            történetét és kármentesítési munkafolyamatait  hallgatók projektcsoportban való együttműkö-
            követték nyomon. A természeti katasztrófa sze- désével, összefogásával valósítható meg.
            mélyes átélése egy olyan innovatív ötletet gene-
            rált, mely újabb projektmunkában teljesedett ki.  A projekt további megvalósításához elsősorban
            A hasonló jellegű károkozások megelőzésére,  olyan támogatókra lenne szükség, akik egyrészt
            enyhítésére a hallgatói csoport egy IoT moni- információkkal segítik a hallgatókat, vagy ren-
            toring eszköz létrehozását célozta meg, mely  delkeznek szenzorokkal és szívesen kipróbálnák
            képes valós idejű mért adatokat továbbítani és  azokat, illetve szeretnének együttműködni





           26
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31