Page 26 - MaSzeSz hírcsatorna 2020/4.
P. 26
és ezáltali ötletek megvalósulhassanak mindez egy távoli eszközön megjeleníteni, megújuló
annak a legfőbb célnak az eléréséhez, hogy energiával (napelem) működtethető és több-
minél nagyobb arányban legyenek elkerülhetők féle vízminőségi paraméter egyidejű mérésére
az olyan káresemények, mint amilyen az Rác- alkalmas. A YETI LM100 eszköz prototípusát
kevei (Soroksári)-Dunaágnál történt sajnálatos az Egyetem Proof of Concept pályázatán el-
olajszennyezése is volt. nyert összegből hozták létre, ami jelenleg pH,
fajlagos vezetőképesség, hőmérséklet, oldott
ásványi só és redoxpotenciál mérésre alkalmas.
ÖSSZEFOGLALÁS Az eszköz kalibrálása laboratóriumi körülmények
között megtörtént, terepi használatra alkalmas.
A felsőoktatás feladatköre mára kibővült és Jelenleg a hallgatók saját maguk finanszírozzák
a szakmai tudás mellett elvárás a kompetenciák a berendezés fejlesztési munkáit, céljuk, hogy
fejlesztése is. Ehhez magasabb óraszámú gya- olyan megoldáson dolgozzanak, mely elérhe-
korlati képzés és a külső ipari résztvevőkkel való tővé teszi, hogy a vízbázisok megóvása modern
szorosabb kapcsolattartás és együttműködés technológia felhasználásával valósulhasson meg,
szükséges. Ezek mentén valósulhat meg, hogy mindez elérhető áron, és azokon a helyeken,
olyan tudástartalom és készségfejlesztés jelenjen ahol valóban indokolt. Felismerve a korlátokat
meg a képzés során, melyre az iparnak szüksége a piac résztvevőivel folytatnak interjúkat, hogy
van. Az oktatástól ez folyamatos megújulást vár a fejlesztési irányokat annak megfelelően tud-
el és változatos pedagógiai módszerek alkalma- ják meghatározni, figyelembe véve a felmerült
zását. Az Óbudai Egyetemen több éve sikeresen igényeket, illetve tapasztalatokat. Az eszköz akár
alkalmazzuk a projektoktatást, mely a valós élet- 15 szenzor befogadására is alkalmas, jelenleg
ből származó komplex probléma megoldásán viszont saját erőből nincs lehetőségük olyan
keresztül nyújt lehetőséget a gyakorlatorientált, szenzorok beszerzésére, ami a szénhidrogén
kompetencia alapú képzésre. A környezet- szennyezést detektálná. Ez további vízminő-
mérnök alapképzésben a Vízminőségvédelem ségi paraméterekkel, pl. oldott oxigén, nitrit,
tantárgy keretei között készítjük fel a hallgatókat nitrát, ammónia stb. együtt elengedhetetlen
a projekt alapú tanulásra. Az itt szerzett isme- az eszköztől elvárt cél eléréséhez. Az eddig
retek, tapasztalatok segítették azt a hallgatói beüzemelt szenzorok védelemmel való ellátása
projektcsoportot, akik a 2020 decemberében időtállóságuk, precizitásuk tekintetében fontos
a Ráckevei (Soroksári)- Dunaág szigetszentmik- további fejlesztési feladat, melyhez a szükséges
lósi szakaszán bekövetkezett olajszennyezés kompetenciák a különböző karokon tanuló
történetét és kármentesítési munkafolyamatait hallgatók projektcsoportban való együttműkö-
követték nyomon. A természeti katasztrófa sze- désével, összefogásával valósítható meg.
mélyes átélése egy olyan innovatív ötletet gene-
rált, mely újabb projektmunkában teljesedett ki. A projekt további megvalósításához elsősorban
A hasonló jellegű károkozások megelőzésére, olyan támogatókra lenne szükség, akik egyrészt
enyhítésére a hallgatói csoport egy IoT moni- információkkal segítik a hallgatókat, vagy ren-
toring eszköz létrehozását célozta meg, mely delkeznek szenzorokkal és szívesen kipróbálnák
képes valós idejű mért adatokat továbbítani és azokat, illetve szeretnének együttműködni
26