Page 35 - MaSzeSz hírcsatorna 2021/1.
P. 35

SZAKMAI - TUDOMÁNYOS ROVAT














            A szakképesítésre felkészítő szakmai képzés  •  Lehetőség a partner vállalkozások és beszál-
            biztosítja a munkaerő-piac szereplőinek aktív        lítók részére is biztosítani a szakember után-
            becsatlakozási lehetőségét a szakképzés tar-         pótlást > indirekt pozitív hatás
            talmi fejlesztésébe.                             •  Jelentős brand építő és „goodwill” hatás >hosz-
                                                                 szútávú üzleti célok támogatása


            BEVÉTELEK – KIADÁSOK A DUÁLIS KÉPZÉSBEN
                                                             FELNŐTTKÉPZÉS:
            BEVÉTELI FORRÁSOK:
                                                             A felnőttképzés stratégiai jelentősége felér-
            •  Szakképzési hozzájárulás csökkentő tétel      tékelődött: A munkaerőpiac a technológiai
            •  Eredményes vizsga esetén további csök- megoldások megjelenésével gyorsuló ütemben
                kentő tétel                                  átalakul: számos rész/tevékenység automati-
            •  Adóalap csökkentő tétel                       zálásra kerül, azonban ezzel párhuzamosan
            •  Tanműhely-létesítési és-fejlesztési támogatás számos új munkakör jön létre.
            •  EU-s források
            •  Profitorientált tevékenységek (pl.: Felnőtt- A felnőttképzési rendszer átalakításának fő
                képzés)                                      kihívásai voltak:
            •  „Termelő” tevékenység (utolsó évfolyam)
                                                             •  kínálat-orientáltság (alacsony munkaerő-pi-
            KIADÁSOK:                                            aci relevancia)
                                                             •  folyamat-szabályozottság
            •  Munkabér (legalább a minimálbér 60%-a)        •  túlzott adminisztratív terhek
            •  Egyéb juttatások                              •  alacsony a képzésben résztvevők száma
            •  Oktatói bér                                   •  vállalati belső képzések nem tudnak meg-
            •  Egyéb személyi jellegű ráfordítások               jelenni a rendszerben
            •  Iroda, tanműhely rezsiköltség
            •  Anyagköltség (alapanyagok, fogyó eszközök) A megújuló felnőttképzés fő stratégiai irányai:
            •  Amortizáció                                   1) Mérhető pályakövetési rendszer:


            NEHEZEBBEN SZÁMSZERŰSÍTHETŐ ERED- A pályakövetési rendszer kialakításához szükség
            MÉNYEK:                                          volt a felnőttképzési törvény hatályának – és
                                                             így a képzések bejelentésének – rendezésére.
            •  Megfelelő szakmai tudással és specifikus vállalti  Ennek érdekében megtörtént a Felnőttképzési
                ismeretekkel rendelkező – „kész” szakember  Adatszolgáltatási Rendszer (FAR) létrehozása
                után pótlás > toborzási, on-boarding és átkép- – amely személyes adatszolgáltatás a korábbi
                zési / betanítási költségek jelentős csökkenése statisztikai adatokkal szemben.



                                                                                                           35
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40