Page 81 - MaSzeSz hírcsatorna 2020/3.
P. 81

TÖRTÉNETI VISSZATEKINTÉS














            díszes album átadásával búcsúzott. 1884-ben  vállalatánál sok technikai újítást valósított meg.
            lett a Városi Mérnöki Hivatal vezetője, valamint  A fiumei kikötő és a budapesti Országház épí-
            tervezőként jelentős létesítményeket alkotott. tésének alapozási munkáihoz Zsigmondy adta
            Tóth Mihály nagy szerepet játszott az 1879-es  a szakvéleményt, végezte a talajfeltáró mun-
            pusztító árvíz után a város föltámadásában,  kákat. Az 1879-es nagy árvíz utáni újjáépítés
            újrateremtésében, számos szegedi épület ter- talajfeltáró fúrásait irányította, melyek kapcsán
            vezője volt.Szobrát Tóth Sándor Munkácsy-dí- európai hírnévre tett szert. A vízfeltárás mel-
            jas szobrászművész alkotta.                      lett a talajkutató és alapozási segédfúrások
                                                             a hídépítés közelségébe vitték Zsigmondyt.
            Feketeházy János hídépítő mérnök, Vágsely- Részt vett a Ferenc József híd, az Erzsébet
            lyén született 1842. május 16-án. Szeged első  híd és a Margit híd alapozásánál. Szeged első
            állandó közúti hídjának megalkotója, korának  artézi kútját a MÁV Igazgatóság előtti téren
            egyik legnagyobb tehetségű konstruktőre.  Zsigmondy fúrta. 1916. június 12-én halt meg
            Oklevelét Zürichben szerezte. Előbb a bécsi  Budapesten.Szobra 2009-ben valósult meg.
            Osztrák-Magyar Államvasutak Igazgatóságá- Szobrát Tóth Sándor Munkácsy-díjas szob-
            nál vállalt munkát, majd hazatérve Budapesten  rászművész alkotta.
            a Vasútépítészeti igazgatóságnál dolgozott.
            Szinte egymaga tervezte ez idő tájt valameny-
            nyi vasból, kőből és fából épült új vasúti hi-
            dunkat (a mai Szabadság híd, szolnoki vasúti
            híd, győri közúti Rába-híd). A szegedi közúti
            hidat Schickedanz Albert műépítésszel együtt
            az Eiffel cég neve alatt tervezték egy pályázati
            kiírásra. Munkássága nemcsak a hídépítésre
            terjedt ki, ő tervezte a Keleti pályaudvar, az Ál-
            lami Operaház, a Vámpalota tetőszerkezetét.
            1892-ben MÁV főmérnöki rangban, ötven
            esztendősen vonult nyugállományba. 1922-
            ben végleg hazaköltözött Vágsellyére. Ott halt
            meg 1927. október 31-én.Szobra 2008-ban
            valósult meg, Szobrát Szemerey Kiss Balázs
            szobrászművész készítette.


            Zsigmondy Béla vízépítő mérnök, Pesten
            született 1848. március 7-én. Tanulmányait
            a zürichi politechnikum gépészeti karán vé-
            gezte 1870-ben. Hazatérése után nagybátyja



                                                                                                           81
   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86