Page 85 - MaSzeSz hírcsatorna 2017/1.
P. 85
ÁGAZATI KÖRKÉP
időszakra szóló tervezése során egyértelmű- • a 15/C.§. /2/ bekezdése helyébe új /2/ be-
en kilátásba helyezte az uniós támogatás fo- kezdés lépett, és
lyósításának felfüggesztését és kötelezettség- • a 15/C.§. a következő /9/ bekezdéssel egé-
szegési eljárás megindítását, ha Magyarország szült ki.
nem tesz lépéseket a víz-ár politika tekinte-
tében a vízpolitika terén a közösségi fellépés Miről szólnak ezek a normák?
kereteinek meghatározásáról szóló, 2000. ok-
tóber 23-i 2000/60/EK európai parlamenti és A Vgtv. 15/C.§.-a tartalmazza azokat az esete-
tanácsi irányelv / Víz Keretirányelv/ 9. cikkében ket, amelyeknél nem kell vízkészletjárulékot
foglalt költségmegtérülési elvének érvénye- fizetnie a vízhasználónak.
sülése érdekében, ideértve a mezőgazdasági
vízszolgáltatásnál a vízhasználóknak a felme- Az új szabályok vízgazdálkodási érdekből li-
rülő költségek viselésében való részvételét is. mitálják a mentességek mértékét az öntözés-
A gazdálkodóknak, mint mezőgazdasági víz- nél, a halgazdálkodásnál, illetve a rizsterme-
3
használóknak az öntözési, rizstermesztési és lésnél. /vízhasználóként évi 50.000 m , illetve
halgazdálkodási vízhasználatért- a jogszabá- 150.000 m /.
3
lyi előírások beállta esetén- egyrészt vízkész-
letjárulékot / magának a felszíni vagy felszín Mentességet biztosít a VKJ fizetés alól a tar-
alatti vízhasználatnak az árát/, másrészt a víz tósan vízhiányos időszakban az előbbi tevé-
kivételének és továbbításának költsége után kenységek esetében, azzal, hogy a tartósan
vízszolgáltatási díjat kell fizetni. A mezőgazda- vízhiányos időszak várható kezdetét és végét a
sági vízszolgáltatás díjképzési rendjéről szóló vízgazdálkodásért felelős miniszter a Hivatalos
115/2014. /IV.3./ Korm. rendelet 2016. október Értesítőben közleményben közzé teszi.
1-jétől hatályos előírásai, a mezőgazdasági
vízszolgáltatás díjképzési módszertana meg- A vízkészletgazdálkodás szempontjából je-
felel a Víz Keretirányelv előírásainak. lentős azon új rendelkezés mely szerint a
vízügyi hatósági jogkörben kiadott vízjogi en-
De melyek ezek a módosítások közül a leg- gedélyben megadott vízmennyiségből a tél
jelentősebbek? végi többletvizek- felszíni vizek, ár- és belvi-
zek- visszatartásából és tározásából szárma-
A vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII tör- zó hasznosított vízkészlet után, amennyiben a
vénynek a vízkészletjárulékra vonatkozó sza- vízügyi igazgatási szerv igazolja, hogy a vízki-
bályait a 2016. évi XLI. törvény az alábbiak vételi ponton a többlet felszíni víz mennyisége
szerint módosította: rendelkezésre áll, nem kell VKJ-t fizetni.
• a 15. §. /4/ bekezdésének „e” és „f” pontja Az előbbiekben említett limitált mentességek-
helyébe új rendelkezések léptek és kiegé- nél a VKJ fizetési kötelezettségre vonatkozó
szült egy új „g” ponttal, rendelkezésekről az állam szociális, környezeti
• a 15/C. §. /1/ bekezdésének ”l” pontja he- és gazdasági hatásokra, valamint a földrajzi
lyébe új „l” pont lépett és bekezdés kiegé- és éghajlati jellemzőkre alapított okból a víz-
szült új „m” és „n” pontokkal, használók javára eltérhet. A kedvezmények-
• a 15/C. §. új / 1a/ bekezdéssel egészül ki, nél a mérlegelési szempontok, a számításnál
85